tiistai 23. marraskuuta 2010

Voihan vitsi ja sosiaalisen median monitorointi



Viivillä ja Wagnerilla on yli
28 000 fania Facebookissa (FB). Siis eipä ole ihme, että Wagneria ottaa joskus sydämestä, jos näytöllä ei ole jatkuvaa säpinää käynnissä. FB:n ympärille alkaa tulla muutenkin mukavia vitsejä, joiden avulla voi havainnollistaa muille, että mistä FB:issa on oikein kysymys. Tämä FaceBook in Reality YouTuben video ohjaa kädestä pitäen, miten FB toimii käytännössä.

Lähes joka organisaatio työstää parhaillaan kiivaaseen tahtiin sosiaalisen median etikettiä työntekijöilleen, niin tehdään myös meillä. Ennen kuin yhteisesti työstetty etiketti on otettu käyttöön ja SOME on osana arjen toimintaa, voi seuraavanlainen Social Media Sobriety Test estää joissakin tapauksissa tekemästä hölmöyksiä FB:ssa. FB:n ja muun sosiaalisen media tuleminen osaksi sarjakuvia, elokuvia, kirjallisuutta ja jokapäiväistä puhettamme osoittaa kuinka isosta toiminnan muutoksesta on oikeasti kysymys.

Vitsit sikseen nyt tulee vakavampaa asiaa nimittäin sosiaalisen median monitoroinnista. Olen oikeastaan oppinut monitoroinnin merkityksen SOMEssa kirjoittaessani näitä blogejani. Tuskinpa kirjoittaisin blogeja lainkaan, jos tekisin johtopäätelmiä blogieni lukijoista vain niiden blogisivulla saamaan kommentoinnin perusteella. Vain muutamat lukijat kommentoivat blogisivustolle. Enemmän henkilökohtaista palautetta saan esimerkiksi käytäväkeskusteluista ja Facebookin profiiliini. Blogien statistiikka näyttää helposti, miten paljon paljon blogeilla on lukijoita päivä, viikko, kuukausi ja koko ajalta kertymänä sekä, mistä lukijat tulevat (eri maat ja liikenteen lähteet; FB, Twitter, Google jne.).

Suomenkielisellä blogillani on ollut yhteensä 243 lukijaa syyskuun ja marraskuun 2010 välisenä aikana. 119 henkilöä luki blogini viimeisen kuukauden aikana. Englanninkielisellä blogillani on ollut yhteensä 339 lukijaa heinäkuun ja marraskuun 2010 välisenä aikana. 98 henkilöä luki blogini viimeisen kuukauden aikana. Olin pari viikkoa sitten Zenton toteuttamassa SOMEn käyttöön perehdyttävässä koulutuksessa. Tuossa erinomaisesti toteutetussa koulutuksessa silmäni avautuivat, kuinka yritykset voivat käyttää Facebookkia viestinnän ja markkinoinnin työkaluna erityisesti sitä monitoroitaessa. Tosin pelkkä monitorointi ei riitä, sillä se on vasta lähtökohta. Johdon pitäisi hyödyntää SOMEn monitorointia yhtenä liiketoiminnan ja myös toiminnan laadun arvioinnin työkaluna.

Joku varmaankin jo miettii, että minkälaisia johtopäätelmiä olen itse tehnyt omien SOME- blogieni monitoroinnista. Ensiksikin sen, että jatkan edelleen näiden SOME- blogieni kirjoittamista sekä suomeksi että englanniksi. Muutan vain kirjoitusrytmiä niin, että joka toinen viikko kirjoitan suomeksi ja joka toinen viikko englanniksi. Blogieni julkaisupäivä on tiistai. Kiitos tästä vinkistä Zenton somekoulutukselle. Toinen havaintoni on se, että opin koko ajan enemmän SOMEsta, mitä enemmän siitä kirjoitan ja jaan ajatuksiani/kokemuksiani muiden kanssa. Kolmanneksi olen huomannut sen, että blogeilleni on muodostumassa oma lukijakunta, joka on kiinnostunut myös samoista SOME- asioista kuin minä. Siis kiitos teille lukijat palautteesta komentteina blogisivulla, Facebookissa, Twitterissä, LinkedInissä, käytävillä, ruokalassa ja kadunkulmissa. Seuraava SOME- blogi ilmestyy joulukuun puolessa välissä ja silloin on siis englanninkielisen SOME- blogin vuoro.

tiistai 9. marraskuuta 2010

Sosiaalinen media tulee - oletko valmis?

 Olemme aloittaneet oman johtotiimini ja toimialan tiiminvetäjien kanssa TIETY- tutkinnon suorittamisen lokakuussa 2010. Opiskelun alussa tein tehtävän, jossa pohdin oman työni muutosta tietoteknologian kehittymisen myötä. Itselleni merkityksellisin muutos oli tietokoneen muuttuminen käyttäjäystävälliseksi WINDOWS- näkymäksi näytöllä. Sen jälkeen onkin aika tasaiseen tahtiin tullut uusia sähköisiä työkaluja kuten laskujenkäsittely- ja henkilöstöhallinnon ohjelmat, jotka ovat korvanneet aikaisempia paperitöitä. Tulevan talven aikana otamme käyttöön uudet sähköposti-, osaamisen johtamisen - ja asiakkuudenhallintaohjelmat. Lisäksi olen viimeisen kolmen vuoden aikana luonut profiilin tai perustanut käyttäjätilin yli kymmeneen sosiaalisen media (SOME) työkaluun. Nyt on tullut aika opetella SOME- työkalujen ominaisuuksia enemmän ja samalla laajentaa niiden käyttöä myös osaksi joka päiväistä johtamista.

Näiden kahdenkymmenen aktiivisen tietoteknologian käyttäjävuosien jälkeen tunnen luissani, että todellinen suuri muutos on vasta edessä. Tämä uusin käsillä oleva muutos on siinä, kuinka sosiaalisen median käyttäminen opetuksen ja ohjauksen lisäksi tulee muuttamaan oppilaitoksen johtamista. Johtaminen tulee muuttumaan kokoustamisesta asioiden valmisteluun online- ympärisöissä. Opiskelemme jakamaan asioita keskenämme, kun alamme työskennellä yhdessä SOME- online ympäristöissä. En usko, että tämä muutos avoimempaan työskentelyyn tulee olemaan helppoa, sillä meillä kaikilla on niin paljon poisoppimista vanhoista toimintamalleistamme. Toisaalta muutosta vie itsestään eteen päin asiakkaamme eli nuoriso, joka on syntynyt SOMEen ja osaa jo sujuvasti käyttää SOMEn mahdollisuuksia tullessaan ammatilliseen koulutukseen.

Minkälaisia SOME- käyttäjiä meistä on tulossa? Olemmeko luuraajia ja seurailijoita vai aktiivisia tiedon ja kokemusten jakajia. Jokaisen oma toimintamalli SOMEssa tulee olemaan varmaankin aika henkilökohtainen. Kaikki Facebookissa (FB) sosiaalista mediaa harjoitelleet ovat kuitenkin askelen edellä, sillä FB on oiva työkalu opiskella sosiaalisen media toimintaperiaatteita. Tosin aika monelle FB:n käyttäjälle suosittelisin FB:n ryhmätyökalujen käyttöön ottamista. Samalla kannattaisi pohtia, mitä omaan profiiliinsa laittaa vai olisiko fiksumpaa jakaa jotkut henkilökohtaiset asiat omassa pienemmässä ryhmässä kavereiden kanssa.

Tämä tietoteknologian kehittyminen 1990- luvun alun DOS- pimeästä maailmasta tänne 2010- luvun SOME- työhön on ollut huikea muutos. Tietoteknologia ja sen sovellutukset tuovat meille kuitenkin vain mahdollisuuksia viestiä ja tehdä työtämme paremmin. Mikään tietoteknologiaan liittyvä kehitys aina SOME- työskentelyineen ei kuitenkaan edellenkään korvaa kunnon lenkkiä ikioman labbispojan kanssa, joka tosin on myös perehtynyt sosiaalisen median kirjallisuuteen tämän syksyn aikana ;)